fredag, maj 12, 2006

First contact...

Människan har ju alltid varit intresserad av drömmar och varför de uppstår och även jag tycker det är intressant med drömmar men har aldrig engagerat mig i att tyda dem mer är vid ett fåtal tillfällen då drömperioderna varit mycket mer intensiva än normalt för jag drömmer intensivt och ofta. Alla drömmar är kanske inte värda att skriva om ochalla drömmar kommer jag inte ihåg men jag skall i denna blogg göra ett försöka att beskrivadrömmar som jag har, vi får se hur det går. Kommentarer är alltid uppskattat.

Inatt så drömde jag 2 drömmar som jag kommer ihåg, den först var tämligen kort och ingen av dem var mardrömmar. Jag drömde att jag pratade med en vän om en pryl till bilen som skall separera olja från oljedimma.Vi diskuterade lite och han kom fram med en lösning som var stor som ett oljeraffinaderi :D Drömmen var inte mer än så, i alla fall inte vad jag kommer ihåg men den visar ganska tydligt att drömmar inte helt sällan blir oproportionerliga på något sätt vilket mina blir titt som tätt. Till saken hör ju att jag igår planerade att prata med min vän om just detta men det blev aldrig av för det var för mycket att göra. Det är inte helt sällan som jag löser saker i drömmar, dvs. löser problem(ofta tekniska) som jag har i verkliga livet. Sakerna blir ofta oproportionerliga men drömmen har gett tillräckligt med idéer för att lösa problemet på riktigt. Det händer också att jag drömmer saker många gånger tills dess att ett problem är löst oavsett om det är riktiga problem eller inte.

Nästa dröm jag drömde inatt handlar omen tågresa främst. Jag och några kompisar var på väg hem till Kumla. När vi kommer till Hallsberg så skall vi byta tåg men det tåget går inte förrän om några timmar så vi går ut på stan och tittar lite. Staden är ett kaos, mer som en riktigt världsstad med massor med folk, marknader osv.

Nu sitter vi helt plötsligt på tåget och är på väg mot Kumla och precis när vi passerar Sannahed(det riktiga spåret går inte förbi Sannahed men det är ju en dröm så allt är möjligt) så kommer ett par tjejer i sällskapet på att de skall ju egentligen av i Sannahed för det är ju inte långt från finnerödja där de bor så de kan ta en genväg genom skogen i sannahed.. Vad göra, jo de rycker i nödbromsen. Tåget stannar och jag går ut och tittar.

Det är vår ute och på marken ligger det en massa bar som i en barrskog, samt en del tunna torra grenar. Det är ett antal större träd runt om oss samt några mindre lövträd. Det är mer en skogsdunge med ett fåtal träd. Tågsättet har delat sig i två delar. Den främre delen som är väldigt lite bara 2.5 meter hög och som är en dubbeldäckare och den bakre delen som står ca 100meter bort och som är vanliga röda SJ personvagnar. Jag går fram emot loket och ut kommer lokföraren, med en pistol! När han går in i första vagnen med dragen pistol så frågar jag vad som har hänt men jag får inget svar. Jag går tillbaka ut och går mot bakre delen av första tågsättshalvan. När vi(jag och lokföraren och någon mer som jag inte ser) närmar oss slutet så ser vi mina tjejbekanta gå mot den bakre halvan av tågsättet. Lokföraren säger att det är bra att vi går och sätter oss i den delen istället, varför får vi aldrig reda på.

Plötsligt så är jag inne i den bakre halvan av tåget och nu visar det sig att den här halvan också är dubbeldäckare och salongerna är lika stora som i större flygplan men inte lika trånga.Av mina bekanta som ryckte i nödbromsen ser man inget eftersom det gick vidare utan att gå ombord på tåget igen. Jag sätter mig på en plats, i mitten på en sektion med 3 säten. Hela salongens inredning går i rött och brunt. Inga skrikiga färger utan snarast lite mörka men inte så mörka som i första vagnen där det var väldigt skumt. En konduktör som är negress kommer fram till mig. Hon vill se mitt färdbevis för hon känner inte igen mig. Jag letar efter det iPlånboken och hittar det, det är ett månadskort som visar sig vara ett tremånaderskort. Hon tittar på det och frågar när jag köpt det, men jag kommer inte riktigt ihåg om det var Maj eller juni(var det i juni så är det giltigt annars inte för det är ju augusti nu) men det kan ju inte ha varit i maj för då var jag ju i USA och varför skulle jag ha köpt ett då när jag inte var hemma.Hon ber mig ta fram fritidskortet som täcker resor på fritiden. Jag letar och upptäcker att jag har en massa kvitton och papper i plånboken och i fickan. Jag fyller nästan en Icapåse med kvitton men hittar inte kortet. Lagom nu så måste konduktören gå och förbereda för ankomsten till Kumla station och jag får åka vidare.

Här tar drömmen slut och jag drömmer inte mer vad jag vet innan jag vaknar...

Jag skall försöka berätta om en gammal dröm i varje ny postning men detberor lite på hur stor varje post blir. Denna gången får det räcka såhär.
Ha det bra tills nästa gång och iiinga mardrömmar....

Inga kommentarer: